Jeden za wszystkich, wszyscy za jednego! – O moich spotkaniach z maturzystami!

Każdego roku łączę się myślami i swoją pracą z maturzystami. Tak samo jest teraz. Egzamin dojrzałości już za nami, dlatego postanowiłam opowiedzieć Wam o swoich sposobach na dodanie otuchy abiturientom! Zaprosiłam moich maturzystów na dwa spotkania powtórkowe. Tematami, którymi się zajmowaliśmy były:

Jak pisać, żeby się popisać?

oraz

Epoki, twórcy, lektury i JA!

Zapraszam na krótką relację z naszych grupowych lekcji!

Z tego wpisu blogowego poznasz:
* moje pomysły na powtórkę epok i motywów literackich;
* ciekawy sposób, dzięki któremu można przypomnieć 
sobie różnice i zasady tworzenia tez i hipotez;
* narzędzie, dzięki któremu uczniowie lepiej się 
poznają i zintegrują;
* sposób, jak sprytnie wprowadzić plan rozprawki;
* metodę, dzięki której można omówić szybko 
i bezboleśnie tematy maturalne.

Na początku pierwszego spotkania zajęliśmy się zadbaniem o siebie samych! Poznaliśmy się lepiej, tak aby każdy czuł się swobodnie 🙂  Z pomocą przyszły piękne kwiaty grupowe!

Były również życzenia do złotej rybki 😉 Zgadnijcie, kto wcielił się w rolę złotej rybki 😉 Maturzyści mieli chwilę na zastanowienie się nad swoją formą przed maturą. Padały różne pytania i prośby, między innymi:

Czego jeszcze właściwie nie powtórzyłem przed maturą?

Do czego powinnam jeszcze zajrzeć?

Czy jestem gotowa na napisanie rozprawki?

Co sprawia mi trudności?

Z jakimi tematami już czuję się dobrze?

Powtórzmy jeszcze analizę obrazu.

Zróbmy podsumowanie epok literackich.

Mam kilka swoich pytań, na które w trakcie naszych spotkań grupowych sukcesywnie będziemy odpowiadać. Na kilka już się udało! Co do próśb i życzeń do złotej rybki, jest jeszcze nad czym pracować!

Kolejną sprawą były TEZY i HIPOTEZY. One też wybrzmiały we wcześniejszych rozważaniach maturzystów.

Czym są tezy i hipotezy?

Kiedy do nich się odnieść?

Jakie tematy maturalne lubią tezy a jakie hipotezy?

Podaj mi 3 tezy i 3 hipotezy.

Jak je tworzyć, aby spełniły swoje zadanie?

Jakich argumentów wymagają?

Co lepiej?

Po omówieniu przez maturzystów tez i hipotez przyszedł czas na dopasowywanie lektur, utworów literackich i tekstów kultury do tematów rozprawek maturalnych. Kiermasz argumentów i kontrargumentów był naprawdę imponujący!

Po kilku ćwiczeniach grupowych nadeszła pora na przypomnienie i utrwalenie planu rozprawki. Wyszczególniony plan zdziałał cuda u każdego z abiturientów!! Naprawdę od momentu zapoznania się z planem myślenie o rozprawce maturalnej zmieniło się! Polecam ten plan każdemu nauczycielowi, aby dokładnie go omówił ze swoją klasą!

Wcześniej wymyślone tezy i hipotezy poszły w ruch przy omawianiu planu rozprawki. Teraz mogliśmy z teorii przejść do praktyki!

A na koniec pierwszego spotkania omówiliśmy sobie krok po kroku za co można zdobyć punkty, jak będzie praca oceniana i na co uważać podczas pisania rozprawki. Oczywiście wyliczanie, ile punktów trzeba zdobyć minimum, żeby zdać – BYŁO!  😉


Drugie spotkanie zatytułowałam Epoki, twórcy, lektury i JA!

Najpierw, po podzieleniu maturzystów na mniejsze grupki, tworzyliśmy kolorowe i duże mapy myśli epok literackich! To, co lubię najbardziej! Mieliśmy sporo dostępnych źródeł pomocniczych, ale przede wszystkim liczyła się wiedza nabyta do tej pory podczas lekcji języka polskiego! Praca grupowa się świetnie sprawdziła, ponieważ luki w pamięci mogły zostać załatane z pomocą kolegi czy koleżanki. Przedstawiam Wam teraz 11 map myśli na temat epok, twórców, pojęć, haseł, motywów literackich!!! Sporo, co?

Pierwsza tura:

I druga tura w skrócie:

Po powtórce epok literackich przyszedł czas na motywy literackie! Tutaj wyobraźnia nie miała granic!

A na deser talerzykowe smaki lekturowe (nie-tekturowe) 🙂 Zobaczcie, co przygotowałam! Każda grupa maturzystów dostała porcję tematów do „zjedzenia”. Poszło gładko i zgodnie z planem 🙂 Rozmowy toczyły się naprawdę inspirujące!

To byłoby w wielkim skrócie. Mam nadzieję, że zainspirowałam Was swoimi pomysłami do pracy na nowy rok szkolny 🙂 Dajcie znać, co sądzicie o takich powtórkach maturalnych i jak wy je robicie! Trzymajcie się! Pozdrawiam

Agata

Zapisz

Zapisz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *