Środa z Asią Krzemińską!

Dziś moim gościem jest Asia Krzemińska, którą częściej można spotkać w przestrzeni wirtualnej jako ZAKRĘCONY BELFER. Poznajcie się 🙂

Paleta barw Zakręconego belfra jest zdecydowanie nie do zliczenia.

Zapnijcie pasy! Zaczynamy!

                                                                                                                                       Kim jesteś?

Cześć. Nazywam się Asia Krzemińska i pracuję jako nauczyciel języka polskiego w Szkołach MIKRON w Łodzi. Oprócz tego prowadzę zajęcia
z terapii pedagogicznej (praca z dziećmi z dysleksją rozwojową).
Swoje zawodowe poczynania spisuję i prezentuję na swojej stronie i blogu.

Świetnie, że wskazałaś adres swojego bloga! Tam można poznać Cię bliżej. Mam nadzieję, że czytelnicy dowiedzą się już DZIŚ więcej na  Twój temat.
Chciałabym, abyśmy zaczęły od nazwy Twojego bloga.  Sama o sobie piszesz „kreatywny nauczyciel”, a blog to Zakręcony belfer. Jak te dwa określenia do Ciebie pasują i jak się z nimi utożsamiasz?

Jestem Zakręconym Belfrem, ponieważ mam głowę pełną pomysłów, które realizuję. Nie boję się podejmować wyzwań, próbować nowych form
i metod pracy.  Staram się, by każda lekcja była przygodą. I dla mnie, i dla uczniów. Wszystko to właśnie składa się dla mnie na obraz kreatywnego nauczyciela.

Czy zawsze marzyłaś o tym, by uczyć języka polskiego?

Odkąd pamiętam chciałam być nauczycielem (no, może jeszcze strażakiem, czy żołnierzem, ale to były bardzo odległe czasy [śmiech]). Nawet wybierając kierunki studiów złożyłam dokumenty zarówno na filologię polską jak i na edukację wczesnoszkolną. Znalazłam się na obu listach przyjętych i nie lada wyzwaniem było dla mnie podjęcie ostatecznej decyzji, która wpłynie na moje życie zawodowe (myślę, że do tej pory widać w moich działaniach niespełnioną „nauczankę”, choć cieszę się, że wybrałam polonistykę).

W życiu prywatnym jesteś mamą dwójki, już nie takich małych szkrabów. Czy swoje powołanie „nauczanki”, to co w Tobie drzemie, realizujesz
w domowym zaciszu?

Zapędy nauczyciela wczesnoszkolnego widać u mnie szczególnie
w wakacje. Wymyślam wtedy, razem z dzieciakami, rozmaite zabawy
i najczęściej mają one drugie, edukacyjne dno 🙂 Poza tym uważam, że jestem całkiem zwyczajną mamą, która lubi spędzać czas ze swoimi dziećmi.

Dla czytelników podsyłam dwa ostatnie wpisy z Twojego bloga mocno ukazujące „nauczankę”.

SZKLANA POGODA
LEKTUROWY LAPBOOK

Mam wrażenie, jeśli tak nie jest, proszę popraw mnie, że tak zwaną „nauczankę” w Zakręconym belfrze widać dość dobrze w większości projektów edukacyjnych, które tworzysz i wspierasz.

Nauczanka to synonim nauczycieli nauczania przedszkolnego
i wczesnoszkolnego. W działaniu zawodowym skłaniam się jednak ku byciu polonistą. Przywołane „kwadratowe koło”, czy „dziecko na warsztat”, to projekty, w których biorę udział ze względu na własne dzieci. Znakomita większość inicjatyw, które tworzę i koordynuję, ukierunkowana jest na starszego odbiorcę.

Przytoczę tutaj tylko dwa z Twoich projektów:

Pierwszy to Kwadratowe Koło, czyli inicjatywa zainspirowana
i zorganizowana przez blog „Kreatywnym Okiem”. Projekt zachęca do aktywnego spędzania czasu z dzieckiem.

Drugi projekt nawiązujący do „nauczanki” w Zakręconym belfrze to <Dziecko na warsztat> – całoroczny i skierowany również w dużej mierze na wspólne spędzanie czasu.

 
Na stronie Zakręconego belfra można spędzić kilka,
a nawet kilkanaście dobrych dni. Wpisów wartych poświęcenia każdej minuty jest naprawdę dużo, do tego z rozmaitych kategorii! (zdjęcie wyżej)

W tym momencie chciałabym zatrzymać się na chwilę przy projektach,
w których bierzesz udział. Najwcześniejszy już z roku szkolnego 2010/2011.
A działasz cały czas! Jak projekty edukacyjne wpływają na życie polonistki?
(Poznaj projekty Zakręconego belfra)

Uwielbiam projekty. Z równie wielką frajdą wymyślam takie, w których spotykają się dzieciaki z całej Polski, jak planuję bieżące, realizowane na potrzeby konkretnego tematu. Dzięki tej formie pracy każdy uczeń może odnieść sukces, bo znajdzie dla siebie odpowiednie miejsce w zespole. Poza tym, co bardzo ważne, w trakcie projektu młodzi ludzie nabywają umiejętności społecznych nieodłącznych w życiu (praca zespołowa, odpowiedzialność za efekty wspólnie wykonanego zadania itd.).

Projekt, który szczególnie skradł moje serce to:
„Lektury w kadrze”!

Poniżej „Zabawa w klucz”  Idy Fink – zwycięzca IV edycji. Film przygotowany przez Katolickie Gimnazjum im św. Stanisława Kostki w Kielcach.

Kolejny, bliski memu sercu z racji przynależności do Łodzi: Projekt Legendowa Łódź!

Film powstał podczas warsztatów będących podsumowaniem projektu „Legendowa Łódź”. Projekt był współfinansowany w ramach regrantingu przez Urząd Miasta Łodzi.

Jakie pozytywne sytuacje spotkały Cię podczas pracy?

Najmilsze sytuacje związane z pracą nauczyciela łączą się z uczniami. Niezwykle cieszy mnie to, że absolwenci często i chętnie odwiedzają mnie w szkole, czy kontaktują się za pośrednictwem portali społecznościowych.
Sprawia mi również przyjemność głos nauczycieli, którzy korzystają z pomysłów i materiałów udostępnianych na mojej stronie. Miło wiedzieć, że praca włożona w jej prowadzenie jest ważna i potrzebna.

Rysowanie, kreślenie, malowanie, szkicowanie, jakkolwiek będziemy nazywać to, co tworzysz dla swoich uczniów jest imponujące! Jest to twoja pasja, którą śledzę od jakiegoś czasu i powiem szczerze, że jestem pełna podziwu! Jak zatem myślenie wizualne przekłada się na pracę nauczycielki języka polskiego? Czy przyjemne chwile w pracy nauczyciela, o które pytałam wcześniej, częściej zdarzają  się na lekcjach, na których stosujesz rysnotki?

Bardzo Ci dziękuję. 🙂 Z myśleniem wizualnym to taka śmieszna historia. Może trudno w to uwierzyć, ale jeszcze do czerwca nie wiedziałam, że potrafię rysować. Tak się jednak złożyło, że podczas konferencji „Inspir@cje 2016” poznałam Agatę Baj, która rozpowszechnia ideę myślografii. Przez wakacje poćwiczyłam i od września zabrałam się za tworzenie własnych rysnotek. Dziś, po niemal całym semestrze pracy z dzieciakami stwierdzam, że wprowadzenie schematów, komiksów, map myśli itp. na zajęcia było najlepszym, co mogło nam się zdarzyć.  Właśnie moi gimnazjalni trzecioklasiści napisali sprawdzian z materiału omawianego od września i uzyskali średni wynik na poziomie powyżej 70% . Myślę, że to ogromny sukces, również myślenia wizualnego.

Co buduje nauczyciela? Kim byłaś i kim jesteś teraz? Co Cię motywuje?

Głównym budulcem postawy nauczyciela jest doświadczenie. Kończąc studia tak naprawdę rozpoczynamy dopiero naukę. Teoretycznie jesteśmy wyposażeni w wiedzę, ale niestety niekoniecznie wiemy jak jej użyć. Patrząc na swoje działania z perspektywy czasu wiem, jakie błędy zdarzało mi się popełniać i jak inaczej można by postąpić.
Z drugiej jednak strony, zmieniające się realia są ogromnym motorem postępu. Główną motywację do rozwoju stanowią dla mnie uczniowie, którzy wyposażeni są w coraz to nowe narzędzia i możliwości. Jeśli chcę za nimi nadążyć, muszę nad sobą pracować.

Na początku swojej nauczycielskiej drogi, jak sama piszesz na blogu, szukałaś inspiracji przy układaniu klasówek, czy ćwiczeniach powtórzeniowych. W grudniu 2016 Twoja działalność blogowa „zakręciła się” i poszybowała wysoko, wysoko do nieba! Jesteś inspiracją, motywacją dla wielu lektorów i nauczycieli w Polsce. A przy tym skromność i spokój, który od Ciebie „bije” jest zaraźliwy! Spójrzmy na to, czym dzielisz się z innymi.

Kliknij i zobacz:
materiały do pobrania
gramatyczne klocki
karty pracy

I jak dla mnie numer jeden- Twój e-book!

Ale nie jeden e-book pod Twoim nazwiskiem powstał.

Zobaczmy:

<Prosto z serca prezenty od dziecka> projekt (z grudnia 2015), który powstał z udziałem trzynastu kreatywnych blogerek. Do pobrania dwie części publikacji, zawierające ponad sto pomysłów na podarunki przygotowane przez dzieciaki.

Jak miasto, w którym żyjesz – Łódź – wpływa na rozwój i twoją osobę, jako nauczyciela?

Żyję i pracuję w dużym mieście. Mam więc możliwość uczestniczenia w rozmaitych kursach i szkoleniach dla nauczycieli.
Z drugiej jednak strony istnieje bardzo wiele możliwości pracy z uczniami i to takiej, która niekoniecznie wymusza korzystanie z podręczników. Weźmy na przykład murale. Rozmawiając o poezji Tuwima (tak na marginesie, związanego z Łodzią), proszę by uczniowie sfotografowali uliczny malunek, który do tekstów poety nawiązuje (w pobliżu szkoły znajduje się takie malowidło). Dzięki takim działaniom mamy szansę porozmawiać o korespondencji pomiędzy różnymi sztukami. Pokazuję równocześnie moim uczniom, że sztuka jest wszędzie, dzięki czemu staja się świadomymi jej odbiorcami.

Być nauczycielem – jakie ma dla Ciebie barwy? Czy zawsze tak było? Jeśli nie, jak można to zmienić?

Pomimo zamieszania wokół edukacji widzę swoją rolę w jasnych barwach. Dzieje się tak prawdopodobnie dlatego, że wykonywanie zawodu nauczyciela sprawia mi ogromną przyjemność i jest nieustającym źródłem inspiracji.

A teraz czas na przełom 2016/2017. Twoje nowości wśród projektów edukacyjnych – GRY i KOŚCI!

Projekt Grajmy! promujący gry planszowe. Może i Wy, drodzy czytelnicy, usiądziecie do  stołu z Zakręconym belfrem?

Ogólnopolski Projekt Literacki „Stworzeni z wyobraźni” – to brzmi naprawdę dumnie! Graczami są gimnazjaliści z całej Polski, którzy w dziesięciu zespołach pracują przy pisaniu niezwykłych opowieści. Przyznam szczerze, moje pierwsze skojarzenie z Zakręconym Belfrem, to właśnie ta inicjatywa i kości opowieści, które od razu mam przed oczami. Gorąco zachęcam do poznania tego projektu!

Pomocą dla graczy są nagrania wideo, w których mamy wyjaśnienie, czym jest powieść i jakie rodzaje jej występują.

Projekt aktualny w roku szkolnym 2016/2017 to Artefakty, na tropie sztuki. Jest on z pogranicza języka polskiego, sztuki i informatyki. W swym założeniu skłania młodych ludzi do świadomego odbioru sztuki. Co możesz więcej powiedzieć o tej inicjatywie?

Zależało mi na tym, by odczarować sztukę. By młodzi ludzie zechcieli pochylić się nad rozmaitymi dziełami i opowiedzieli zdjęciem o swoich odczuciach. Z żalem jednak stwierdzam, że w wirze wielu projektów, ten chwilowo przepadł. Widać nie nadszedł jeszcze jego czas (z całą pewnością będę jednak do niego wracać i namawiać nauczycieli do współpracy).

Jak można usprawnić nauczanie języków obcych? Jakie metody polecasz? Jakie podpowiedzi możesz podać innym nauczycielom?  Co Tobie pomaga być jeszcze lepszym?

W nauczaniu każdego języka, nie tylko obcego, bardzo ważne jest opanowanie podstaw. Zarówno na płaszczyźnie gramatycznej, jak i kulturowej. By te podstawy osiągnąć przygotowuję różnorodne kreatywne ćwiczenia. To jest ważne, aby uczniów nie zmęczyć niekończącymi się powtórkami, a zaskoczyć tym, że wcale nie wiedzieli, że się nauczyli. Takich zaskoczeń i sobie i innym nauczycielom życzę.

Czy w tworzeniu kreatywnych ćwiczeń pomagają Ci Superbelfrzy.
Wiem, że należysz do tej społeczności, opowiedz troszkę o swojej drodze, jak to się stało, że jesteś w tej grupie? Jak członkostwo przyczynia się do Twojej codziennej pracy?

Do grupy Superbelfrów trafiłam za sprawą Marty Florkiewicz- Borkowskiej (którą serdecznie z tego miejsca pozdrawiam). Podglądała ona moje działania blogowe i pewnego dnia po prostu zaprosiła do grupy. Dziś wiem, że Superbelfrzy to społeczność, na której mogę polegać. Źródło niekończących się inspiracji, dyskusji i motywacji. Poza tym w części projektów mam okazję współpracować z innymi członkami grupy.
To niezwykle cenne.

Zakręcony Superbelfer – zobacz dokonania!

Asiu, Zakręcony belfrze, a o czym marzysz w życiu zawodowym?
To już przyrzekam ostatnie pytanie 🙂

Marzę o tym, by moi uczniowie wyszli w świat jako otwarci, oczytani ludzie. By byli przygotowani do podejmowania nieszablonowych działań, elastyczności w myśleniu. By byli po prostu otwarci na to, co przyniesie im świat.

Bardzo dziękuję Ci za poświęcony czas. Poznawanie Zakręconego belfra było niesamowitą podróżą!  Bardzo się cieszę, że zgodziłaś się na krótką rozmowę. Wszystkich zachęcam do zapoznania się z dziełami mojej rozmówczyni. Kieruję do poznania przygód Kędzierzawego Karolka! Kliknij TUTAJ.

iiiiiiii dla wytrwałych czytelników prezent!
Plan tygodnia dla każdego z Was 🙂
Mój prezentuje się tak:

plan tygodnia

POBIERAM plan_tygodnia

Dzięki za poświęcony czas 🙂
W komentarzach poniżej możecie naskrobać coś od siebie 🙂 
Pozdrawiam!
Agata

 

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *