Tłuszcze na ratunek koncentracji

Dzisiejsze czasy są bogate w rozmaite nurty oraz trendy dietetyczne, które często są od siebie bardzo odmienne. Większość z nich łączy jednak założenie, że tłuszcze spożywane z dietą są przyczyną wielu chorób cywilizacyjnych, między innymi choroby niedokrwiennej serca oraz miażdżycy. Jak się jednak okazuje, tłuszcze, zarówno zwierzęce jak i roślinne są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu, a szczególnie jego układu nerwowego. Zamiast stosować rozmaite suplementy w celu poprawienia koncentracji i pamięci, warto włączyć do swojej diety prawdziwe bomby odżywcze dla naszego mózgu.

Jaja

Żółtka jaj bogate są w lecytynę i cholinę – substancje odpowiedzialne za prawidłowy rozwój i funkcjonowanie mózgu. Pobieranie choliny ma wpływ na poprawienie długotrwałej pamięci oraz na funkcje uczenia się, dodatkowo wpływa na prawidłowy metabolizm tłuszczy. Jedno jajo może pokryć od 25 do 50% dziennego zapotrzebowania na cholinę. Ze względu na największą biodostępność wymienionych składników, najlepiej sprawdzą się jaja przygotowane na miękko lub w koszulce.

Awokado

Jest są źródłem jednonienasyconych kwasów tłuszczowych, kwasów omega-3 i omega-6 oraz podobnie jak jaja – lecytyny. Wszystkie te substancje powodują zwiększenie przepływu krwi przez narządy ludzkie, w tym także mózg, przez co pozytywnie wpływają na pamięć oraz koncentrację. Przeciwutleniacze zawarte w awokado spowalniają także procesy starzenia spowodowane wpływem na organizm wolnych rodników. Awokado należy spożywać na zimno. Doskonale sprawdza ono się jako dodatek do sałatek, koktajli, lub sosów typu guacamole.

Orzechy

Wszystkie stanowią doskonałe źródło niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6, witaminy E oraz B6. Jedzenie orzechów chroni mózg przed wolnymi rodnikami, stymuluje go do pracy oraz poprawia koncentrację. Polecane jako chrupiąca przekąska lub dodatek do koktajli. Alternatywnie można korzystać z olejów orzechowych jako dodatek do sałatek i innych potraw, jednak zawsze na zimno.

Wątróbka

Doskonałe źródło choliny i bomba witaminowo-mineralna w jednym. Wątróbka bogata jest w żelazo, którego niedobory odpowiedzialne są za obniżoną koncentrację i problemy z pamięcią. Poza tym warto wspomnieć, że opisywana już wcześniej cholina, poza wymienionymi właściwościami, ogranicza ryzyko wystąpienia choroby Alzheimera i chorób nowotworowych.

Ryby morskie

Ryby takie jak śledź, tuńczyk, makrela, łosoś oraz tłuszcze z nich wyodrębniane są bogate w kwasy tłuszczowe omega-3. Biorą one przede wszystkim udział w regulacji krzepnięcia krwi, ciśnienia tętniczego oraz funkcji ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego. Ryby są doskonałym urozmaiceniem diety, jednak należy pamiętać o tym, że akumulują one metale ciężkie, które w zbyt dużych stężeniach są dla człowieka toksyczne. Poleca się spożywać ryby w ilości dwóch razy tygodniowo.

Gwarantuję, że włączenie wszystkich wymienionych produktów do codziennej diety poprawi Twoją pamięć oraz koncentrację. Zdaj się na swoją wyobraźnię przy komponowaniu posiłków, dbaj o to, aby były jak najmniej przetworzone, świeże i bogate w naturalne kolory.


O autorce artykułu:

Marta Malec

trener personalny, instruktor fitness oraz doradca żywieniowy. Z wykształcenia jest Technologiem Żywności i Żywienia Człowieka, aktualnie studiuje także Dietetykę.

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *