VII Światowy Zjazd Nauczycieli Polonijnych „Wschód Zachód – Łączy nas Polska” + NIESPODZIANKA!

 

Dzień dobry!

Dziś dość nietypowy wpis blogowy, ponieważ jest to relacja o charakterze kartki z pamiętnika! Jesteście ciekawi, jaką niesamowitą historią chcę się z Wami podzielić? Usiądźcie wygodnie i zaczytajcie się. A na końcu, dla wytrwałych NIESPODZIANKA!

Otóż… opisuję swój debiut w roli trenera!!! Miał on miejsce właśnie podczas VII Światowego Zjazdu Nauczycieli Polonijnych „Wschód Zachód – Łączy nas Polska”, który został zorganizowany przez Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli Stowarzyszenia „Wspólnota Polska”. To dla mnie niesamowite przeżycie i zarazem zaszczyt uczestniczyć w tak ważnym wydarzeniu. Ogromne podziękowania kieruję w stronę organizatorów za szansę, którą mi dali!

Zjazd odbył się w Ostródzie, część wykładowa na Zamku Krzyżackim, natomiast część warsztatowa w Domu Polonii.

.

Ostatnie przygotowania przed III dniem.

Zapraszam na krótkie omówienie trzeciego dnia, w którym uczestniczyłam.

Sesja IV
FUNDAMENTY TOŻSAMOŚCI – JĘZYK

1.  „Tożsamość narodowa a język”, prof. dr hab. Bogdan Walczak, językoznawca, UAM, Poznań

Źródło: ODN SWP

2. „Język jako podstawowa kwestia nauczania w szkole polonijnej”, dr hab. Ewa Lipińska, prof. UJ, językoznawca, Kraków

 prof. UJ, dr hab. Ewa Lipińska.

POLSKOŚĆ – TOŻSAMOŚĆ A PRZESZKODY, którymi są:
– małżeństwa mieszane
– rodziny rozbite
– rodziny patchworkowe
– fałszywa asymilacja pokolenia emigracyjnego
– naturalna asymilacja pokolenia polonijnego

Tożsamość to zjawisko niestałe. Zmienia się pod wpływem:
– migracji
– typów rodziny
– cech osobowościowych
– wieku

Warto rozpatrywać język polski jako:
– ojczysty
– odziedziczony
– obcy

W szkołach polonijnych jest zapotrzebowanie na:
– polszczyznę – język polski odziedziczony i obcy
– odpowiednie materiały dydaktyczne
– dostęp do technologii w nauczaniu i umiejętności korzystania z niej
– nowoczesne metody i techniki nauczania
– atrakcyjność nauczania
– dopracowane programy nauczania
– kontakty z Polakami
– polonistów krajowych i polonistów zagranicznych

Żeby smakować kulturę polską, trzeba znać język polski.

3. „Zanikanie języka zanikaniem polskości?”, dr Bożena Nowicka – McLees, językoznawca, Uniwersytet Lyola, Chicago

 Źródło: ODN SWP

Język polski w Stanach Zjednoczonych.
– 6% faktycznie mówi po polsku
– Chicago i okolice – około 180 000 ludzi mówi po polsku (210 000 jest polskiego pochodzenia)
ZNPA – Zrzeszenie Nauczycieli Polskich w Ameryce

W roku 2015 były 44 szkoły polonijne, teraz +50:
– szkoły podstawowe – 11 801
– szkoły średnie – 1 551

Liczba maturzystów w 2015 roku wynosiła 591, w 2017 już tylko 499.

Prelegentka postulowała, aby zapraszać młodzież polonijną do Polski na wizyty, na wakacje, na staże. Ważny jest bezpośredni kontakt z Polakami, nawet drogą internetową. Czy byliby Państwo zainteresowani taką pomocą? Mogę powiedzieć, że pracuję nad wskazaniami prelegentów. Jeśli są wśród Was osoby chętne do wymiany, kontaktu czy innej formy wsparcia nauczycieli polonijnych, bardzo proszę o kontakt na adres: kontakt@polskinaczasie.pl. Wierzę, że razem można więcej! Obecność na zjeździe sprawiła, że moje oczy otworzyły się szerzej na dwujęzyczność i polskość. Podczas wystąpień wybrzmiały następujące słowa Mary Lou Cook. Warto o tym pamiętać:

Każdy uczeń zasługuje na mistrza.


Po pierwszej sesji trzeciego dnia odbyły się wystąpienia i prezentacje dotyczące filozofii i sposobów wsparcia metodycznego realizowanych przez ODN SWP na przykładzie projektów kluczowych:

  • Akademia Dwujęzyczności, Katarzyna Czyżycka, logopeda, trener ODN SWP- rusza od września 2017 w Chicago
  • Lokalne Ośrodki Metodyczne, Alicja Nawara, doradca metodyczny LOM Chicago
  • Od A1 do C2 – Akademia Biegłości Językowej – dr hab. Ewa Lipińska, prof. UJ, językoznawca, ekspert ODN SWP – rusza jesienią 2017 roku w Londynie
  • Polonijna Poradnia Metodyczna, dr Faustyna Mounis, psycholog, trener ODN SWP
    kontakt: poradnia.odnswp@gmail.com
  • Projekt edukacyjny w pracy szkół polonijnych i polskich z zagranicy– Zenka Bańkowska, specjalista ds. projektów, trener ODN SWP
  • Szkolenia online – Katarzyna Czyżycka, logopeda, trener ODN SWP

Źródło: ODN SWP

Źródło: ODNSWP


Po przerwie obiadowej przyszła pora na część warsztatową!
* Jak poradzić sobie z wypaleniem zawodowym?, dr Faustyna Mounis, psycholog, trener ODN SWP
* Twórcy niepodległości – warsztaty dla nauczycieli, Olga Tumińska , IPN

Źródło: ODN SWP

Kolejny przygotowała Stella Strzemecka, UJ, socjolog, trener ODN SWP „Szkolny start – wspomaganie uczniów polonijnych w adaptacji społecznej,„.
Mój warsztat zatytułowany został „Wykorzystanie nowych technologii w nauczaniu polonijnym”.

A po warsztacie dopadł mnie ogrom szczęścia!! Dziękuję uczestnikom:
PO PIERWSZE za pozytywną energię, którą się podzielili ze mną.
PO DRUGIE za zaufanie, którym mnie obdarzyli przychodząc na mój warsztat.
PO TRZECIE za wspólną pracę, mimo skończonego czasu szkolenia i unoszącego się zapachu pachnącej kolacji w restauracji obok 🙂

 


 

Pierwsza sprawa, którą należy przemyśleć to… Czy warto (nie) dać się ponieść technologii ?!?!

Chciałabym prosić Cię, abyś chwilę zastanowił/-ła się , czy korzystasz z technologii na zajęciach?

Jeśli TAK, to jak często?

Na jakich zasadach wprowadzasz technologię w sali lekcyjnej? Czy trudno ich przestrzegać? Czy często zmieniasz je? Czy jest to w zgodzie z Tobą? Z Twoimi uczniami? Z ich rodzicami?  Czy Twoi uczniowie są usatysfakcjonowani? A może chcieliby zmian? A może Ty chciałbyś/-łabyś spróbować czegoś nowego?

A jeśli NIE, to dlaczego tak się dzieje?

Czy jest coś co może sprawić, że to się niebawem zmieni? Czego potrzebujesz, aby chociaż w minimalnym stopniu technologia zagościła na Twoich lekcjach? A może masz złe doświadczenia, wspomnienia? Chcesz się nimi podzielić? Napisz do mnie! (kontakt@polskinaczasie.pl)

 

Według mnie technologię warto oswoić. Ona nas otacza wszędzie i celowe wzbranianie się przed nią do niczego dobrego nie doprowadzi. Dlatego warto się z nią poznać troszkę lepiej. Aby Ci to ułatwić, przygotowałam specjalnie dla Ciebie, drogi nauczycielu,  8 zasad, dzięki którym technologia na zajęciach szkolnych nie będzie Twoim wrogiem, a tylko sprzymierzeńcem!

  1. Jest ona atrakcyjnym elementem lekcji.
  2. Technologia nie zastępuje nauczyciela i lektora.
  3. Nie na każdej lekcji.
  4. Pokaż rodzicom, że technologia na Twoich lekcjach „nie gryzie”.
  5. Platformy internetowe są do pracy własnej.
  6. Zajęcia spędzamy produktywnie.
  7. Dzieci i młodzież = digital natives (osoba, która od dziecka ma styczność z nowoczesnymi technologiami „cyfrowy tubylec”).
  8. Spiszmy kontrakt z podpisem. (kiedy, jak długo, szafka=ładowarka, tryb samolotowy).

Mam nadzieję, że poczułeś/-łeś się swobodniej. Przejdźmy teraz do tego, na co czekasz pewnie od samego początku lektury tego wpisu.

NIESPODZIANKA!!!!!

DAM CI 5 SPRAWDZONYCH APLIKACJI, KTÓRE SKRADNĄ SERCA TWOICH UCZNIÓW!!

 

 

 

 

Co zrobić, aby Twoje rysunki i malowidła ożyły, tak jak na filmiku wyżej?? Poznaj 4 kroki!

krok 1 –> wybierasz i pobierasz na dysk szablony ze stronki: http://www.quivervision.com/coloring-packs/

krok 2 -> drukujesz i dajesz dzieciom do kolorowania

krok 3 -> uruchamiasz w telefonie lub tablecie wcześniej zainstalowaną aplikację (quiver)

krok 4 -> klikasz w ikonkę pomarańczowego motylka, skanujesz i gotowe!

  • mniejsze pola do kolorowania tym samym kolorem z literkami, samogłoskami, spółgłoskami, sylabami, przykładami matematycznymi.
  • układanie historyjek do danych postaci lub rzeczy.
  • układanie historyjek z kilkoma rysunkami. 

  • uatrakcyjnienie lekcji z lekturą
  • zabawa z dostępnymi w aplikacji quizami
  • opisy przedmiotów, miejsc i postaci z rozszerzonej rzeczywistości
  • dopisywanie własnej historii ich życia


Jak to działa?

krok 1 -> wchodzisz na stronę http://wheeldecide.com/

krok 2 -> modyfikujesz koło fortuny pod swoje potrzeby. Polecam, aby wpisywany tekst był krótki, wtedy będzie lepiej widoczny. Nadajesz tytuł.

krok 3 -> Klikasz w tarczę, która zaczyna się kręcić. Klikasz, żeby zatrzymać!

  • losowanie liczb i odczytywanie na głos.
  • losowanie imion uczniów do wykonania zadań na lekcji.
  • losowanie tematów wypowiedzi ustnych.
  • losowanie motywów literackich do odpowiedzi.
  • losowanie słów do odpytania.

Skorzystaj z gotowych ćwiczeń:

konwersacje -> http://bit.ly/konwersacje1

liczby -> http://bit.ly/LIICZBY

kolory -> http://bit.ly/Kolorry

godziny -> http://bit.ly/godziny123


Jak to działa?

krok 1 -> stwórz bezpłatne konto: https://create.kahoot.it/login

krok 2 -> logowanie i edycja: www.getkahoot.com

krok 3 -> mamy 4 opcje do wyboru: quiz / jumble / survey / discussion. Sam – sama wybierz opcję, która spełni Twoje oczekiwania!

krok 4 -> można duplikować i edytować wcześniej powstałe quizy 🙂

krok 5 -> opcja „Ghost mode” – rywalizacja z samym sobą (w lekcjach one to one). Naprawdę działa u uczniów!

Pamiętaj, że dźwięk dodaje emocji! Kahoot nigdy nie może być testem!!

Jak grać?

krok 1 -> Uczniowie wchodzą do gry poprzez stronkę www.kahoot.it

krok 2 -> Nauczyciel podaje pin gry, który wpisują u siebie w telefonach.

krok 3 -> Podają swoje imię i czekają aż gra się rozpocznie.

krok 4 -> Gra zaczyna się teraz! Pamiętaj o kontroli czasu, który uczniowie mają na odpowiedź.

Wersja Jumble polega na szeregowaniu czterech odpowiedzi w kolejności.

 

QUIZ

  • pytania do lektur szkolnych, do epok literackich.
  • pytania do wiedzy z gramatyki.
  • pytania do obrazka. – Co to? Kto to? Co robi? Jak wygląda? Co ma na sobie? Jaki to kolor?
  • pytania o słowa danych kategorii, na przykład zwierzęta, owoce, jedzenie, sport.

JUMBLE

  • układanie w kolejności od 1 do 4.
  • szeregowanie. 

To cztery aplikacje na Twój telefon, dzięki którym nie musisz mieć przy sobie prawdziwych kostek Story Cubes!! Wystarczy zainstalowana apka i już!!

Jak to działa?

krok 1 –> ze sklepu Play lub App Store pobierasz bezpłatnie apkę: Story Dice lub Story Lines . Pod taką samą nazwą są różne wersje gry. Musisz dostosować pod swoje potrzeby wybór konkretnej.

Zobacz krótkie filmiki z moimi ulubionymi e-kostkami i wybierz swoje!

 

1

Kiedy w grupie uczestnik kursu rzuci kośćmi może wybrać
„w tajemnicy” jeden obrazek i z tym symbolem stworzyć opowieść
– ALE nie może użyć danego słowa. Zadaniem grupy jest odgadnąć, którą kostkę wybrał.

​2

Jedna osoba rzuca kośćmi i zaczyna opowieść tylko do JEDNEJ z kości. Lokomotywa ciągnie historyjkę dalej, czyli kolejna osoba wybiera kolejną kostkę i „dokłada” swoją część opowieści, ALE musi zostać zachowany ciąg logiczny opowieści.

3
​Jedna osoba wyrzuca kości i wybiera TYLKO jedną z nich a cała grupa tworzy mapę myśli  (asocjacje) słownictwa związanego właśnie z wybranym obrazkiem, potem można układać zdania.

4
​Budujmy świat wokół słownictwa związanego z danym tematem. Stwórzmy Dzień Konwersacji na temat: STRACHY lub ZWIERZĘTA!

Na dzisiaj to tyle. Moja głowa jest pełna pomysłów i inspiracji dzięki wydarzeniu, które było w Ostródzie. Jesteśmy w kontakcie. I na koniec…

Agata

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *