Zainspiruj mnie – butelki po napojach

Przechodzę do rzeczy. Dziś prezentuję Ci kilkanaście pomysłów na wykorzystanie butelki po napojach na lekcjach języka polskiego i innych języków obcych. Sprawdź pomysły moje i innych blogerek, a w komentarzu czekam na Twój!

DWA pomysły Justyny Łomnickiej

pomysł #1
Butelka jako element frazeologizmów! Kto poda najwięcej frazeologizmów? a ty ile znasz?

Wbrew pozorom, to nie jest wcale łatwe zadanie!

pomysł #2
Frazeologizmy piszemy na karteczkach, wrzucamy do butelki i uczniowie losują. Ich zadaniem jest odpowiedź na pytanie:

„Czy wiesz, co znaczy frazeologizm: …..?”

pomysł #3 Eweliny Kusiak z Pomysły Przy Tablicy

„Spin the bottle”

Dzieci siadają w kółeczku dookoła kart obrazowych. W środku koła kładziemy bluetkę (najlepiej plastikową). Uczniowie po kolei kręcą butelką (Spin the bottle). Zadaniem dzieci jest podanie tego słówka w języku obcym, które wskaże butelka. Jeśli ktoś nie zna słówka – prosi o pomoc kolegów i koleżanki (Help!) i wtedy cała grupa razem podaje nazwę danego obrazka.

TRZY pomysły Anieli Tekieli
z Kreatywne Nauczanie Języków Obcych

pomysł #4

wykorzystujemy butelki na pierwszych wrześniowych zajęciach -zadanie sprawdzi się w grupach, które się dopiero poznają: każdy uczeń bierze butelkę, wrzuca do środka zwiniętą w rulon kartkę z autoopisem swojej osoby (zainteresowania, ulubiony przedmiot szkolny, itp.); butelki ustawiamy w rzędzie a uczniowie zbijają je piłką lub po prostu losują, wyciągają zawartość, odczytują i typują czyj to opis.

pomysł #5

butelki można ponumerować, zaopatrzyć się w piłeczkę, ustawić butelki na zasadzie kręgli; uczniów dzielimy na 2 grupy, każda może mieć swój zestaw ponumerowanych butelek; grupy rzucają w swoje butelki piłką – suma liczb z butelek to na przykład ilość słów jakie grupa musi podać w obrębie danego zagadnienia tematycznego.

pomysł #6

przygotowujemy tyle butelek,  ile mamy uczniów w klasie; każdy uczeń podpisuje swoją butelkę; butelki puszczamy w obieg klasowy; każdy uczeń, który przechwyci daną butelkę z imieniem rówieśnika, wrzuca do środka karteczkę na przykład z przymiotnikiem opisującym tę osobę – dobrze sprawdzi się ta gra w kontekście oceniania kształtującego, w temacie „za co Cię lubię i cenię” „co w Tobie podziwiam”.

http://neuroteaching.blogspot.com/

pomysł #7 Marysi Wrońskiej z Head Full of Ideas

kręgle DIY – trzeba napełnić butelki np. piaskiem w jakiejś 1/4… może mniej – tak, żeby nie było za ciężko przewracać, ale też żeby stały „twardo” na ziemi, a potem hulaj dusza – doczepiamy (chyba najlepiej nakleić) dowolne obrazki, organizujemy jakaś piłkę i gramy! Uczniowie muszą nazwać te, które się przewrócą, lub np. ułożyć zdania tymi słowami.
Na lekcjach j. obcego dla starszych lub na lekcjach polskiego można równie dobrze nakleić czasowniki w bezokoliczniku, a potem prosić o odmianę
i wiele tego typu zabaw.

http://www.fullofideas.pl/

pomysł # 8 Marleny Kowalczyk-Jaworskiej

Na butelki przyklejamy obrazki albo słowa i dzieci rzucają piłeczką i mówią, co trafiły, albo my im mówimy, co mają trafić.

pomysł #9 Violi Boras

Wypełniamy butelkę ryżem, wrzucamy na małych kartonikach (czcionka np 16-18) słówka, co rozdział dorzucamy nowe. Dziecko dostaje butelkę i ma np. minutę na odczytanie/odnalezienie jak największej ilości słówek (musi obracać butelką, żeby ryż się przesuwał). Dobre na powtórzenia przed testami, żeby było więcej słów.

pomysł #10
Dominiki Piechowicz z Way To Master English

Dowolne karty układamy w kole. Może być to mieszanina różnych wyrazów lub mogą być dobrane tematycznie.
Potrzebujemy również plastikową butelkę. Jeśli nie mamy pod ręką butelki można użyć marker.
W zależności od poziomy uczniów możemy zagrać na kilka sposobów.
Nazywamy wskazane słowo.
Układamy z nim zdanie.
Szukamy rymującego się z nim słowa.
Mówimy coś o danej rzeczy.


Gry w tak zwaną „butelkę” i kręgle są jak widać najpopularniejszymi wśród zebranych pomysłów.

Bardzo dziękuję lektorkom, które opisały swoje koncepty na butelkę!
Zainspirowałyście mnie i moich czytelników!

pomysły Polski Na Czasie
losowanie – musimy przygotować wydruki
lub
zabawa w kręgle -naklejamy etykietki na butelki

-> szybkim i uniwersalnym sposobem są etykietki z cyframi.
Nauczyciel jak Karol Strasburger w Familiadzie odczytuje co kryje się pod dwójką czy trójką 🙂

-> dobrym odmierzaczem czasu na udzielenie odpowiedź jest klepsydra pożyczona z innej gry 🙂

#1
części mowy i układanie z nimi zdań

wylosowałam przymiotnik: Miła i ładna dziewczyna siedzi w ławce.

#2 
układanie zdań lub podanie umówionej wcześniej ilości słówek z danej kategorii

wylosowałam kolory: czerwony, zielony, niebieski, żółty i czarny

Poniżej do pobrania plik z 8 kategoriami, tymi samymi co na zdjęciu. Fotografie pobrane z pixabay.

#3
motywy literackie / podawanie tytułów utworów literackich, na przykład:

motyw miłości – Balladyna, Ballady i romanse, Romeo i Julia, Lalka, co jeszcze?

#4
pytania, na które trzeba odpowiedzieć w ciągu kilku sekund

na przykład:
O czym najbardziej lubisz rozmawiać, na jakie tematy mógłbyś dyskutować godzinami?
Jaką książkę teraz czytasz?
Jaka jest najgorsza rzecz, jaką jadłeś w życiu?
Jakie masz plany na weekend (wakacje itp.)?

#5
podanie bohaterów lektur po tytule utworu literackiego
w Lalce byli… A w Trenach to Urszulka Kochanowska.

#6
podanie autorów z wylosowane epoki literackiej

W baroku był… ? A Ignacy Krasicki to jaka epoka?

#7
List w butelce
napiszmy i wyrzućmy do rzeki, jeziora lub morza!
Poczujmy tę moc!

Masz inne pomysły na wykorzystanie butelek na lekcji języka obcego? Jeśli chcesz, abym wysłała Ci plik ze zdjęciami czy szablonami z tego wpisu, to pisz śmiało na adres: kontakt@polskinaczasie.pl 🙂

 

Zapisz

Zapisz

Jedna odpowiedź do “Zainspiruj mnie – butelki po napojach”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *