fbpx

Nauka czytania i pisania

PUPA, MAPA, MOPY, LUPA, czyli…

nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną® prof. J. Cieszyńskiej, tak zwaną “metodą sylabową”.

Jak się uczą dzieci w naszej szkole?

 

W szkole POLSKI NA CZASIE dzieciaki poznają i utrwalają samogłoski, a potem sylaby, nowe słowa i proste zdania.

 

łowią rybki

 

zbierają żołędzie dla wiewiórki

 

grają w bingo

 

karmią króliki marchewkami z sylabami

 

zbierają dla ptaszków sylabowe ziarenka

 

grają w memory na pierwszych prostych wyrazach

 

grają w koło fortuny

 

tworzą jesienne lub zimowe dekoracje

 

budują i niszczą sylabowe wieże

 

łapią muchy, które pająk złapał w pajęczą sieć

 

”piszą” pierwsze słowa z użyciem specjalnych sylabowych stempli

 

grają w sudoku

 

A to wszystko w atmosferze zabawy, radości i wzajemnej pomocy. 

W małej grupie, tak, aby każde dziecko miało szansę w swoim tempie, z ciekawością i bez przymusu wkroczyć w fascynujący świat tekstu.

Warto pamiętać o kilku sprawach.

W metodzie sylabowej

nie rozkładamy sylaby na poszczególne litery. Jeśli utrwalasz z dzieckiem nowe sylaby czy odczytujesz wyrazy, odczytuj je od razu jako BA, nie jako BeA lub ByA. To bardzo ważne, aby konsekwentnie przestrzegać tej zasady.

Tylko duża liczba powtórzeń

pozwala na szybkie zapamiętanie, dlatego zawsze sprawdzaj, jaki materiał ma do utrwalenia dziecko w zeszycie i razem BAWCIE SIĘ realizując zadania.

Nagradzaj wszystkie próby odczytania

przez dziecko, nie tylko te skuteczne. Jeśli dziecko ma problem z odczytaniem sylaby/wyrazu, możesz odśpiewać paradygmat sylab lub wrócić do odpowiedniego miejsca w zeszycie.

Samogłoski, sylaby, wyrazy

można zapisywać, ale ciekawej je poczuć, namalować specjalną kredką w wannie, napisać kredą na chodniku, ułożyć z płatków śniadaniowych, napisać ketchupem na kanapce czy ułożyć z patyczków.

A najważniejsze jest to, że czytanie na tym etapie to dobra zabawa!

Zadzwoń do nas!
Dowiedz się więcej!

+48 530 442 877